
AXX2012.06.27 星期三 website: http://english.mingpao.com
email: english@mingpao.com

AST Thursday, we (Ming Pao) published an

exclusive report revealing the existence of

unauthorised building works in Chief

Executive-elect Leung Chun-ying's home. Since

then, some media groups and individuals have made

some totally ungrounded comments on what we have

done, thus damaging our credibility. This is a very

serious matter, and our answer to their comments is

as follows.

First, last Friday (June 22), the Hong Kong

Economic Journal, allegedly quoting "highly reliable

sources", said while we were still looking into the case

of illegal structures in Leung's home, our editor in

chief "got in touch with the office of the Chief

Executive-elect and made some verbal inquiries

about the matter, which had the effect of 'a friendly

reminder'. Consequently, the next day, when Ming

Pao 's reporters began a formal inquiry, Leung had

already had the illegal structure dismantled." This

implies that our editor in chief was tipping Leung off,

and is a reflection on his character and professional

ethics.

The next day (June 23), the Hong Kong Economic

Journal carried another report of a similar nature,

alleging further that "as early as half a year ago, when

the race for Chief Executive was still in its early stage,

(Ming Pao) knew about the illegal structures in

Leung's home. Why did they not launch a report into

the matter, as they did with the illegal structures in

Henry Tang Ying-yen's home?" The implication is that

we purposely withheld information in order to

influence the results of theChief Executive election.

Our editor in chief believes that the two reports

carried by the Hong Kong Economic Journal do not

agree with the facts, and constitute a libel against him

as well as Ming Pao. So, last Saturday, our lawyers

wrote to the Hong Kong Economic Journal to the

effect that they should apologise, retract their

allegations, and undertake not to publish similar

articles again, orwewill consider suing them for libel.

When considering the telephone conversation

about the matter between Leung and our editor in

chief, themost important point is whomade the call. In

our announcement "The Hong Kong Economic

Journal Fabricates Stories", we point out in

unequivocal terms that "late at night on Tuesday

(June 19), someone from the office of the Chief

Executive-elect called our editor in chief, and asked if

our reporters were to launch a report into the

unauthorised building works in Leung's home.

Thereupon our editor in chief asked if such works

existed".

Yesterday, Leung said he "agreed with Ming Pao's

announcement". So there can be no doubt that it was

Leung's office that took the initiative in calling our

editor in chief.

As regards the existence of illegal structures in

Leung's home, we started looking into the matter as

early as May 2011, but no discoveries were made till

June 15 this year, whenWang Yang, Secretary of the

Guangdong Committee of the Chinese Communist

Party, visited Leung at his home. Our colleagues

covering the visit took some photographs, in which we

found a glass enclosure we suspected to be an illegal

structure. After comparing the photographs with the

approved building plans of the property and after

consulting some experts, we finally got useful clues to

the existence of illegal structures in Leung's home.

In insinuating that last year we purposely withheld

information about the illegal structures in Leung's

home in order to influence the results of the Chief

Executive election, the Hong Kong Economic Journal

is obviously ignorant of what constitutes responsible

journalism.

Finally, we would like to reiterate Ming Pao's belief

in independence, objectivity, justice, and fairness.

And we will continue to play the part of a watchdog as

best aswe can.

Nothing But the Truth

不問唐梁，只問真相 不挺唐梁，只挺香港
上周四，《明報》（下稱本報）獨家報道候任特

首梁振英的住宅有僭建物。但是連日來，個別傳媒

和人物對本報報道此事，盡多憑空揑造之處，對本

報的公信力已經構成損害，性質極其嚴重。本報回

應如下。

首先，上周五（6月22日），《信報》有報道引

述 「極可靠消息」 ，指梁宅僭建仍在採訪查證之

際，本報總編輯 「口頭向候特辦查詢事件，詢問猶

如 『溫馨提示』 ，結果CY在第二日《明報》記者再

作正式查詢時，已拆除僭建物」 ，暗示本報總編輯

向梁振英通風報信，這是質疑他的人格和專業道德

操守。

翌日（23日），《信報》再有類似報道，還進一

步指本報 「應早於半年前，即特首選舉初期已知悉

事件，為何沒有如報道唐英年僭建問題般處理」 ，

暗示本報蓄意押後報道，企圖影響選舉結果。

本報總編輯認為《信報》這兩篇報道，不單與事

實不符，對他和《明報》亦構成誹謗，上周六向

《信報》發出律師信，要求《信報》道歉和撤回報

道，亦要承諾不再發表同類言論，否則考慮控告

《信報》誹謗。

關於梁振英與本報總編輯就此事的一通電話，誰

主動是關鍵所在。《明報》指 「《信報》報道無中

生有」 的聲明，已經明確指出已經明確指出 「周二

（6月19日）深夜，梁辦人士主動致電《明報》總

編輯，查詢《明報》記者是否在進行梁宅涉嫌僭建

的報道，《明報》總編輯即時向對方查詢梁宅是否

有僭建」 。

昨日，梁振英表示 「同意《明報》的聲明內

容」 ，所以，梁辦人士主動致電給本報總編輯，已

經可以確定。

其次，關於梁宅有無僭建的問題，我們早於2011

年5月已經注意，但一直無進展，直到6月15日，

廣東省委書記汪洋拜訪梁宅，在場採訪同事拍攝的

一些照片，發現一個疑似僭建的玻璃棚，經與核准

圖則比對，又請專家協助分析，終於找到梁宅僭建

的確切線索。

《信報》的報道暗示本報當日蓄意扣起梁宅僭建

的報道，企圖影響選舉結果，徹底反映他們根本不

知道嚴謹的新聞工作為何物！

我們再一次嚴正宣示：《明報》恪守獨立、客

觀、公正、持平原則，致力做好監察者的角色。

Edito
rial

2012.06.26
明報

社評

G lossary

聲檔 english.mingpao.com/critic.htm

L

tip off
If you tip somebody off, you warn them
about something that is going to happen so
that they can prepare for it.

unequivocal /ˌʌnI'kwIv əkl/
expressing your opinion or intention very
clearly and firmly

insinuate /In'sInjueIt/
to suggest indirectly that something
unpleasant is true


